”Kontantsmart” eller bara dumt?

(Insändare publicerad i Mora Tidning den 11 maj)

Fick ett meddelande i min internetbank att mitt bankkontor från och med den 1 juni ska bli ”kontantsmart”.

”Kontantsmart” betyder alltså i detta fall ”kontantlöst”, och hur smart är det egentligen? Jag erbjuds att köpa ett ”kontantogram” om jag vill ge bort pengar, men inte ett ord om hur detta eventuellt ska kunna omvandlas till kontanter.

Och inte ett enda besked om hur följande ärenden ska kunna hanteras:

Köp av internationell valuta?
Inlämning av dagskassor vid kontanthandel?
Mynt-/sedelväxling för kontanthandel?
Om jag vill sätta in kontanta pengar på mitt konto?
Och hur gör vi med barnens spargrisar?

Småfrågor kanske för en bank som gör mångmiljardvinster varje år, men för oss kunder ändå ganska väsentliga.

Har banken uppfattningen att kontanthanteringen minskar, är dyr och innebär risker. OK. Men underskatta inte kundernas intelligens genom att låta bli att förklara och ge lösningar på den del av kontanthanteringen som trots allt fortfarande behövs för både småföretagare och privatpersoner.

Och försök framför allt inte kalla ”kontantlöst” för ”kontantsmart”. Det är bara dumt!

Lennart Sohlberg
företagare och kommunpolitiker (S)

PS Sökte på ordet ”spargris” på min banks hemsida. Inte en enda träff… DS

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s